Formulation and Use of the Concept of “Resistance” in the Context of Genocides

Authors

  • Inesa Stepanyan Armenian Genocide Museum-Institute Foundation

DOI:

https://doi.org/10.51442/jgs.0059

Keywords:

Armenian Genocide, Jewish Holocaust, Rwandan Genocide, Tutsi, Hutu, resistance, struggle, self-defense

Abstract

Recognizing the multiplicity of contexts and interpretations surrounding the notion of resistance, this article examines the evolution of the concept, its diverse modalities, and its particular manifestations within the framework of genocidal processes.

Focusing on the Armenian Genocide, the Holocaust, and the Rwandan Genocide, the study highlights a wide spectrum of resistance strategies, ranging from organized armed defense to individual and collective acts of nonviolent opposition, as well as spiritual, cultural, and intellectual efforts aimed at preserving identity and humanity. It further considers the ongoing struggle against denial as a continuation of resistance beyond the temporal boundaries of the genocides themselves.

The analysis emphasizes that, depending on one’s capacity to maintain composure under extreme conditions, regulate emotions, react decisively, and display ingenuity, victims could transform into active agents through acts of defiance, self-protection, or other expressions of resistance.

Drawing on examples identified across the three case studies, the article concludes that every attempt to survive and safeguard life was inherently individual and situational, shaped by the available means of opposition and protection, and encompassing both physical and non-physical dimensions.

Author Biography

Inesa Stepanyan, Armenian Genocide Museum-Institute Foundation

Coordinator of the Educational Programs at the Armenian Genocide Museum-Institute Foundation, Junior Researcher at the Vahagn Dadrian Department of Comparative Genocide Studies, and a PhD student at AGMI.
Research focus: Forms of resistance by Armenian women during the Armenian Genocide.
E-mail: stepanyan.inesa@genocide-museum.am

References

Պատմագիրք Կւիրինի [History Book of Kyurin]. Beirut, 1974;

Սաղմոս 43:12, 43:22, Աստուածաշունչ: Մատեան Հին եւ Նոր կտակարանների [Saghmos 43:12, 43:22, Bible Book of the Old and New Testaments]. Hayastan, Yerevan: Mayr At’or’ Surb Ejmiadzin ev Hayastani Astvatsashnchayin Ënkerut’yun, 1994;

Anoysh, Armen. Արեան ճանապարհով [By the Way of Blood]. Aleppo: Cilicia, 1959;

Auron, Yair. Անընդունելի անտարբերություն. Սիոնիզմը և Հայոց ցեղասպանությունը [The Banality of Indifference. Zionism and the Armenian Genocide]. Yerevan: Zangak, 2013.

Dervishyan, Yervand. Ուրֆայի ինքնապաշտպանությունը կամ դյուցազնաշունչ հայության վկան [The Self-defense of Urfa or the Witness of Heroic Armenians]. Beirut, 1978;

Devrikyan, Tigran. Արևմտահայության ինքնապաշտպանությունը 1915-1923 թթ. [The Self-defense of Western Armenians in 1915-1923]. Yerevan, 2005;

Gharibyan, Ararat. Ռուս-հայերեն բառարան [Russian-Armenian Dictionary]. Yerevan: Hayastan, 1977;

Guyumchean, Mesrob. Ընդարձակ Բառարան Անգլիերէնէ Հայերէն [Comprehensive Dictionary English-Armenian]. Beirut, 1981;

Grigoryan, Hasmik. «Սննդի ձեռքբերման եղանակները Հայոց ցեղասպանության ժամանակ որպես «ոչ զինված դիմադրության» դրսևորում. երեխաների փորձառու-թյունները» [Ways of Food Procurement During the Armenian Genocide as a Manifestation of “Unarmed Resistance”: Children’s Experiences]. Ts’eghaspanagitakan handes 7, no. 1 (2019): 9-26;

Hayruni, Ashot. Ցեղասպանությունների պատմություն [History of Genocides]. Yerevan, 2025;

Haigaz, Aram. Շապին Գարահիսար ու իր հերոսամարտը [Shabin Karahisar and his Heroic Battle]. New York, 1957;

Hovhannisyan, Nikolay. Հայոց ցեղասպանությունը ցեղասպանագիտության հայե-ցակարգային համակարգում [The Armenian Genocide in the Conceptual System of Genocide Studies]. Yerevan: Zangak-97, 2002;

Kosoyan, Haykak. Վան բերդաքաղաքի ժողովրդային հերոսամարտը [The People’s Heroic Battle of the Van Fortress City]. Tehran, 1966;

Marutyan, Harutyun. «Ինքնապաշտպանության ֆենոմենը Հայոց ցեղասպանության տարիներին և հիշատակի օրվա վերաբանաձևման խնդիրը» [The Phenomenon of Self-defense During the Years of the Armenian Genocide and the Problem of Reformulation of the Memory Day]. Ts’eghaspanagitakan handes 3, no. 1-2 (2015): 76-80;

Marutyan, Harutyun. «Հայոց ցեղասպանության և հրեաների հոլոքոստի հիշողու-թյան կառուցվածքային առանձնահատկությունները» [Structural Peculiarities of Armenian Genocide and Jewish Holocaust Memory]. Patmabanasirakan handes 2 (2011): 24-46;

Marutyan, Harutyun. Հայ ինքնության պատկերագրությունը։ Հատոր 1. Ցեղասպա-նության հիշողությունը և Ղարաբաղյան շարժումը [Iconography of Armenian Identity. Volume 1: The Memory of Genocide and the Karabagh Movement]. Yerevan: Gitut’yun, 2009;

Marutyan, Harutyun. «Փրկութիւնը» որպէս ցեղասպանութիւն եւ ինքնափրկութեան փորձերը (ըստ աքսորի Ճանապարհին վերապրածների վկայութիւնների առաջին համահաւաք ժողովածուի նիւթերի) [“Rescue” as Genocide and Attempts at Self-rescue (According to the Materials of the First Collection of Testimonies of Survivors on the Path of Exile)], Handés amsorea 1-12 (2025), 403-438;

Minasyan, Edik. Հայ հերոսուհի կանայք [Armenian Heroine Women]. Yerevan, 2016.

Werfel, Franz. Մուսա լեռան քառասուն օրը [Forty Days of Musa Dagh]. Yerevan: Luys, 1987;

Mkhitaryan, Onik. Վանի հերոսամարտը [The Heroic Battle of Van]. Sofia, 1930;

Sahakean, Aram. Դիւցազնական Ուրֆան եւ իր հայորդիները [Heroic Urfa and its Armenian Sons]. Anthelias, 2014;

Sahakyan, Ruben. Արևմտահայության ցեղասպանությունը և ինքնապաշտպանական կռիվները 1915 թվականին [The Western Armenian Genocide and the Self-defense Struggles in 1915]. Yerevan, 2005;

Stepanyan, Astghik. «Հայոց ցեղասպանության և Ռուանդայում տեղի ունեցած ցեղասպանության փուլերի, իրագործման մեխանիզմների ու մեթոդների համեմա-տական վերլուծություն» [A Comparative Analysis of the Stages, Mechanisms and Methods of Implementation of the Armenian Genocide and the Genocide in Rwanda]. Patmut’yun yev mshakuyt’ [History and Culture] (2018), 182-189;

Tadevosyan, Rafayel. Դրվագներ հայոց ռազմական պատմությունից. XIX-XX դարեր [Episodes from Armenian Military History: XIX-XX Centuries]. Yerevan, 2012;

Terzean, Sokrat. Հաճընի ութամսեայ դիւցազնամարտը [The Eight-month Epic Battle of Hadjin]. Buenos Aires, 1956;

Vahanyan, Armine. «Oրագրային մեթոդը՝ որպես ցեղասպանության հոգեցունց իրականության արտացոլման ներքին մեխանիզմ (բժիշկ Կարապետ Խաչերյանի օրագրի օրինակով)» [The Diary Method as an Internal Mechanism for the Expression of Spiritual Reality of Genocide (on the Materials of the Diary of Doctor Garabed Hatcheri¬an)]. Ts’eghaspanagitakan handes 11, no. 2 (2023): 100-113.

Downloads

Published

2025-12-14

How to Cite

Stepanyan, I. (2025). Formulation and Use of the Concept of “Resistance” in the Context of Genocides. Journal of Genocide Studies, 13(1), 46–63. https://doi.org/10.51442/jgs.0059